Zazwyczaj podróż planujemy z dużym wyprzedzeniem, jednak może się zdarzyć, że na lotnisku dowiemy się, iż nasz lot został odwołany. Warto wiedzieć, jakie są prawa pasażera linii lotniczych.
W momencie, gdy określony lot został odwołany, na przewoźniku spoczywa obowiązek udzielenia pasażerom informacji o innych możliwościach podróży we wskazanym kierunku. Ponadto, pasażer powinien mieć zapewnioną opiekę ze strony przewoźnika aż do czasu zaproponowanego wcześniej lotu. Podróżnik może ubiegać się także o zwrot równowartości biletu i ma prawo do bezpłatnego powrotu do miejsca z którego rozpoczął podróż.
Ponadto pasażer może ubiegać się o odszkodowanie, pod warunkiem iż udowodni on, że o odwołanym locie nie został uprzedzony dwa tygodnie przed odlotem. Inne wiążące terminy to do 7 dni przed odlotem, jeśli przewoźnik zaproponuje w zamian rejs, rozpoczynający się nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym odlotem i docierający do celu nie później niż cztery godziny po zaplanowanym czasie przylotu, lub też mniej niż 7 dni przed planowanym odlotem, jeśli zaproponuje w zamian rejs, rozpoczynający się nie wcześniej niż godzinę przed zaplanowanym odlotem, a kończący się nie później niż dwie godziny po planowanym czasie przylotu. Odszkodowanie nie przysługuje pasażerowi w momencie, gdy odwołany lot został z losowych przyczyn niezależnych jak np. kataklizm, strajk, czy złe warunki pogodowe.
Nierzadko mają miejsce sytuacje, w których mimo iż pasażer nabył bilet, nie ma dla niego miejsca na pokładzie samolotu. Linie lotnicze często sprzedają więcej biletów niż przewiduje to ilość miejsc na pokładzie. Dzieje się tak ze względu na fakt, iż często pasażerowie rezygnują z lotu bezpośrednio przed nim. W momencie, gdy zdarzy się sytuacja braku miejsc, a zakupiliśmy bilet klasy ekonomicznej, zostaniemy przeniesieni do wyższej klasy, bez dodatkowych opłat. Jednak gdy ma miejsce sytuacja odwrotna (z wyższej klasy zostaliśmy przeniesieni do klasy niższej) – przysługuje nam odszkodowanie, płatne w terminie 7 dni. Na jakie stawki możesz liczyć? W przypadku rejsów do 1 500 km jest to 30% ceny biletu. 50% ceny biletu w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1 500 km (wyłączając rejsy między europejskimi terytoriami Państw Członkowskich UE a zamorskimi terytoriami Francji) i między 1 500 a 3 500 km w przypadku rejsów poza UE. Natomiast w przypadku pozostałych rejsów (włączając rejsy między europejskimi terytoriami Państw Członkowskich UE a zamorskimi terytoriami Francji) 75% ceny biletu.