„Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględniamy!”– taka tabliczka przy kasie to pierwszy znak, że sklep łamie nasze podstawowe prawo konsumenckie.
Problem zakupu wadliwego towaru pewnie spotkał każdego z nas, a jak nie to w każdej chwili może się okazać, że zakupiona rzecz jest po prostu wadliwa. Według badań UOKiK ok. 25%. ankietowanych przyznało się, że w ciągu ubiegłych 12 miesięcy kupili ewidentnie wadliwy towar. Jak się okazało: najczęściej była to żywność i obuwie.
Większość ankietowanych zdawała sobie sprawę, że mają prawo zgłosić reklamację. Blisko 90% konsumentów stwierdziło, że w przypadku zakupu wadliwego produktu zwróciłoby się ze skargą do sprzedawcy. Niestety tylko jeden konsument na tysiąc badanych wiedział, w jakim czasie od dnia zakupu można złożyć reklamacje. W związku z tym chcemy przypomnieć, jak i do kiedy należy składać reklamację.
W przypadku, gdy kupiliśmy towar niezgodny z umową, tj. wadliwy – możemy a nawet powinniśmy go reklamować. Szczególnym przypadkiem jest i dużą nieprawidłowością jest sytuacja, w której produkt nie nadaje się do użytku, a nawet do celu w jakim powinien być używany (nie posiada właściwości, które powinien mieć a zapewniał o nich sprzedawca )– np. obuwie, w którym odkleja się podeszwa, odpada obcas, niedziałający telewizor.
Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów taki towar możemy reklamować w ciągu dwóch lat od dnia jego zakupu. Reklamację należy złożyć na piśmie, najpóźniej do dwóch miesięcy od chwili wykrycia usterki. Niedostosowanie się do tego terminu wiąże się z utratą przysługujących nam uprawnień. Oprócz tego prawo do reklamacji mają również konsumenci , którzy zakupią rzecz używaną lub przecenioną ale tylko wtedy, gdy sprzedawca nie zaznaczy, że powodem przeceny jest wada towaru). Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do naszej skargi. W przypadku, gdy w ciągu tych dwóch tygodni nie dostaniemy on niego żadnej odpowiedzi uznaje się, że sprzedawca uznał nasze roszczenia. Jednak dla niektórych towarów przewidziano inny tryb reklamacji. Przykładem tego są produkty spożywcze – w ich przypadku kupujący musi niezwłocznie poinformować o niezgodności towaru. Mamy na to tylko trzy dni – od otwarcia opakowania lub daty zakupu sprzedanego produktu.
Składając reklamację mamy prawo w pierwszej kolejności do bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Jeśli chodzi o zwrot pieniędzy to możemy domagać się go w przypadku, gdy sprzedawca nie jest w stanie naprawić ani wymienić produktu albo takie działania naraziłyby nas na duże niedogodności.
Konsument, który kupił towar z jakiegoś powodu chce go oddać do reklamacji, ma prawa i obowiązki wynikające z ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U.2002.141.1176 ze zm.).
Przed zakupem warto jest więc dobrze obejrzeć rzecz i zapoznać się z warunkami reklamacji.